Een gids met spierpijn

March 23, 2016

Het leuke aan Ierland is, dat je er nooit uitgekeken raakt. Ieder seizoen is de natuur weer anders en om elke hoek is er een bijzonder verhaal te vinden. Ik ben al vaak in Ierland op vakantie geweest en woon hier inmiddels een jaar, toch zijn er een hoop plekken die ik nog moet ontdekken. Dit doe ik nooit met klanten erbij (later in dit blog zal blijken waarom), dus in mijn vrije tijd trek ik er ook regelmatig op uit.

Afgelopen weekend ging ik samen met mijn man en mopshond een ‘nieuwe’ wandelroute in de Wicklow Mountains proberen. De route stond al lang op ons lijstje, maar door hevige regenval deze winter was het pad lange tijd onbegaanbaar. We parkeerden de auto bij de Glenmacnass waterval en gingen, gewapend met een kaart en een routebeschrijving, op pad. Na een wandeling van ongeveer een uur kwamen we bij Lough Ouler, een prachtig bergmeer dat de vorm van een hart heeft. Achter het meer dook Tonlegee op, de op twee na hoogste berg van Wicklow. We twijfelden even, maar besloten hem toch te beklimmen. Na een steile, maar erg mooie tocht kwamen uit op de top. Wat een fantastisch uitzicht! Volgens de routebeschrijving liep er een pad over de top en konden we via de andere kant van het meer terug naar de auto lopen. Inderdaad, we vonden het pad en vervolgden onze weg. Halverwege de afdaling hield het pad op. Ach, dat zie je hier wel vaker en dus liepen we door. Toen we een flink stuk afgedaald waren begon ik toch te twijfelen of we wel goed zaten. We zouden vanaf dit pad het meer moeten kunnen zien en dat was in ons geval niet zo. Ik keek op de kaart en kwam tot de conclusie dat we ongeveer 90 graden te ver richting het zuiden waren gelopen. Om weer terug op koers te komen moesten we richting het oosten. Een pad hadden we al in geen tijden meer gezien, dus baanden we ons een weg door het veen en de heide. Niet de meest ideale wandel ondergrond, maar het was te doen. Letterlijk ‘van de gebaande paden af’. Onderweg vergaapten we ons aan de prachtige uitgestrekte heuvels en het bijzondere uitzicht. We kwamen meerdere keren een kudde herten tegen. Grote beesten met prachtige geweien. Magisch om te zien hoe ze door het landschap springen. Toen we uiteindelijk terug bij de auto kwamen was de zon al onder aan het gaan. In plaats van de geplanmde 3,5 uur, waren we 5 uur onderweg geweest! Dit is dus de reden dat ik met klanten altijd routes loop die ik al ken. Ons kleine mopshondje was volledig uitgeteld en wijzelf waren ook behoorlijk moe. De volgende dag hadden we enorme spierpijn. Volgende keer toch maar het goede pad proberen te nemen!