De mooiste wandeling

May 27, 2016

Afgelopen week maakte ik een van de mooiste wandelingen die ik ooit in Ierland maakte. Tot nu toe dan. Met een aantal klanten ging ik op pad om een hele dag door de Wicklow Mountains te lopen. We hadden ruim 21 kilometer voor de boeg en begonnen onze tocht bij Lough Tay. Vanwege de vorm en kleur van dit meer draagt het de bijnaam Lake Guinness. Dit is één van mijn favoriete plekken in Wicklow. Het uitzicht over het meer, de ruige rotswand van Lugalla en de uitgestrekte vallei blijven voor kippenvel zorgen. Ook als je er voor de zoveelste keer komt.

We beklommen het pad dat langs het J.B. Malone monument loopt en vervolgden onze weg over de balken die over het veen aangelegd zijn om de natuur zo veel mogelijk in stand te houden. Aan onze linkerkant keken we uit over de uitgestrekte heuvels van de Wicklow Mountains, terwijl aan de rechterkant het Vartry reservoir van Roundwood zichtbaar werd en we verderop de Ierse zee zagen. De begroeiing op het veen is in deze tijd van het jaar voornamelijk bruin. Het duurt nog even voor de heuvels hun groene kleur krijgen voor ze, in augustus, door de bloeiende heide, paars kleuren. Ieder jaargetijden is weer anders, maar het is altijd prachtig.

Waar de meeste mensen via de Wicklow Way rechtdoor gaan om White Hill over te gaan, sloegen wij rechts af. Terwijl wij een stukje afdaalden, hadden we prachtig uitzicht over de iconische Great Sugar Loaf Mountain. In deze tijd van het jaar staat de wilde brem in bloei en dit zorgt voor prachtige gele strepen tussen de groene velden en een heerlijke geur. We manoeuvreerden ons langs omgevallen bomen en via het bos kwamen we op de openbare weg terecht. We liepen langs een aantal boerderijtjes, schapen en paarden voor we even verderop afdaalden richting de Powerscourt vallei.

De gravelweg maakte plaats voor een bospad en tussen de bomen door liepen wij naar de rivier. De oversteek die op de meeste wandelkaarten aangegeven staat is helaas door overtollige neerslag weggevaagd. Tijdens één van mijn eerdere bezoeken aan dit gebied had ik dit al opgemerkt en een alternatieve route gevonden. Een stukje verderop ligt een smalle overgang waar je, met behulp van een grote steen, makkelijk overheen kunt springen. Via een kort, maar vrij steil geitenpad kom je vervolgens weer op de doorgaande route. Ook de volgende stroom water moet met een kleine sprong overwonnen worden. Dit geeft de mooie wandeling een extra leuke, speelse dimensie. Uiteindelijk werd onze inspanning beloond met de prachtige Powerscourt Waterval. Deze is 121 meter hoog en de grootste waterval van Ierland. Een prachtige plek om te lunchen.

Na de lunch stond ons een stevige klim te wachten. Via een steil bospad kwamen we uiteindelijk uit op de Wicklow Way. Deze bracht ons langs de bovenkant van de vallei naar de achterkant van de waterval. Onderweg werden we getrakteerd op de meest mooie uitzichten. Eenmaal achter de waterval, begonnen we aan het laatste deel van onze wandeling: White Hill. Een stevig klim waar, zo aan het einde van de dag met vermoeide benen, soms geen einde aan leek te komen. Gelukkig kun je het prachtige uitzicht over de Ierse zee regelmatig gebruiken om even uit te puffen. Op heldere dagen (en wij waren zo gelukkig) zie je aan de overkant Mount Snowdon in Wales liggen.

Rechts van ons doemde Djouce op. Vanaf White Hill is het nog maar een kleine klim naar de top van de 725 meter hoge berg. Toch hebben we dit die dag overgeslagen. Niet in de laatste plaats omdat het weer omsloeg en er een fikse bui op ons neerviel. Gelukkig scheen een half uur later de zon weer en waren we zo opgedroogd. Uiteindelijk gaat het pad weer over in de balken over het veen en kwam de vallei en Lough Tay weer in beeld.

Tips voor het maken van deze, of een vergelijkbare, wandeling

• Investeer in een goede uitrusting
    Natuurlijk kun je ook gaan wandelen op je oude gympies in je reguliere kleding, maar het loopt zo veel lekkerder op goede wandelschoenen en in professionele wandelkleding. Ik had vlak voor deze wandeling geïnvesteerd in een goede waterdichte broek en was daar bijzonder blij mee toen we aan het einde van de dag door de regen liepen. Ook een goed zittende rugzak is essentieel als je de hele dag gaat lopen en een tas vol eten en drinken meeneemt.

• Train van te voren
    Het zal je vast en zeker lukken om ongetraind 20 kilometer lopen. Toch is het fijner als je benen van te voren al een beetje gewend zijn aan deze afstand. Bovendien is door de Nederlandse vlakke polder lopen, heel anders dan door de Ierse bergen. Het hebben van een goede conditie zal je helpen om de hoogteverschillen te trotseren.

• Boek een gids
    Ik besef mij dat dit een beetje een dubieuze tip is, aangezien ik zelf gids ben, maar ik zeg dit niet (alleen) uit commercieel oogpunt. Ik heb zelf veel tijd geïnvesteerd in het uitzetten van deze route. Daardoor wist ik precies waar we over een hek moesten klimmen, waar we de rivier konden oversteken en bij welk pad we het beste omhoog konden gaan. Deze route heeft geen bewegwijzering en met een kaart alleen kom je er waarschijnlijk niet uit. Door een gids te boeken kom je op de mooiste plekken (vaak van het gebaande pad af) en weet je zeker dat je goed loopt. Het is vervelend als je een verkeerd pad kiest en je wandeling ineens 30 kilometer wordt.

• Doe rustig aan en geniet van het uitzicht
    Ik zie zo vaak wandelgroepen voorbij komen die de indruk wekken dat ze met een hardloop wedstrijd meedoen. De voorste mensen bepalen het snelle tempo en de achterhoede volgt puffend en steunend. Deze groepen hebben amper tijd om van de mooie uitzichten, de stilte en de natuur te genieten, laat staan om foto's te maken. Je kunt deze route in 6 uur lopen, maar je mag er ook 8 uur (of langer) over doen. Het is geen wedstrijd. De indrukken die je tijdens deze tocht opdoet en de herinneringen die je maakt zul je nog lange tijd met je meedragen. Wil je je herinneren dat je buiten adem was, of dat je op je eigen tempo van de natuur genoten hebt?

• Drink voldoende water
    Ik weet dat ik hiermee een open deur intrap, maar ik wil het toch gezegd hebben. Veel mensen drinken veel te weinig tijdens het wandelen en worden daardoor sneller moe. Ook herstel je achteraf sneller als je voldoende drinkt. Probeer tijdens het wandelen gemiddeld een halve liter per uur te drinken, maar drink ook al een glas water voor vertrek en ga na afloop nog even door met water drinken.